maanantai 20. elokuuta 2018

Kuka ottaa vastuun?

Kun Sävel oli syntymässä ja hain lisätunteja henkilökohtaiseen apuun, kysyi sossun täti: ”Kuka ottaa vastuun, kun lapsi kiipeää kirjahyllyyn?”



Me vanhemmat otamme vastuun. Ei ole avustajan vastuulla kieltää, komentaa tai vahtia lapsemme toimia. Olen kyllä tarvinnut apua taaperon nostamisessa pois pöydältä ja katsomaan mitä tapahtuu, kun on liian hiljaista. 

Olen sallinut turvallisesti kirjahyllyyn kiipeämisen, koska tiedän näiden kestävän ja pysyvän pystyssä:



Nyt sisustan ensimmäistä kertaa ajtuksella hänen huonetta. Vaarallisen hyllyn tilalle tulee turvallisia matalia hyllköitä. 



Olen ottanut vastuun, kun vieressä ollessani keittiön lipasto kaatui lapsen päälle. Hän halusi avata kaikki laatikot kerralla. Onneksi selvittiin säikähdyksellä. 

Olen ottanut vastuun, kun hän kaatui metsässä 10 metrin päässä näköetäisyydelläni kiveen. Lähdimme turistimatkalle Karolinskan päivystykseen Tukholmassa. 



Olen vastuuntuntoisena vanhempana ottanut tapaturmavakuutuksen. Mitä muuta vastuunottaminen on?
  • Huolta
  • Huolettomuutta (=osata olla liian huolehtivainen)
  • Rajojen asettamista
  • Perustelemista (kun ei fyysisesti pysty hakemaan pois vaaranpaikoista)
  • Huolehtimista 
  • VANHEMMUUTTA



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti